Od płowy marca unikamy przestrzeni publicznych, galerie, kina i szkoły pozamykane.

Co zrobić z pociechami, które już mocno mają dość odosobnienia, a w szkole otrzymywały systematyczne wsparcie? Jak pomóc tym maluchom, które potrzebują stymulacji w zakresie rozwoju integracji sensorycznej?

By odpowiedzieć na te pytania kilka słów wyjaśnienia, czym jest integracja sensoryczna (SI)?  To zdolność do rozumienia i systematyki bodźców, płynących informacji zarówno zewnętrznych (otaczający świat) jak i wewnętrznych (nasz organizm). Jeżeli ten proces jest  u dziecka zaburzony pojawiają się problemy z koncentracją, nauką, koordynacją, zachowaniem. Objawów zaburzeń może być wiele. Jeśli niepokoi nas:

  1. nadwrażliwość dziecka na bodźce lub zbyt mała wrażliwość (m.in. unikanie kontaktu dotykowego, wzrokowego, niechęć do miejsc, w których jest głośno, drażnienie metki z ubrań, niechęć do prac manualnych i możliwość zabrudzenia rąk, zbyt mocne ściskanie kredek przy rysowaniu, nie zauważanie zadrapań, zbyt mocne tulenie się),
  2. problemy z równowagą (m.in. potykanie się o meble, problemy z poruszaniem się, częste upadki),
  3. zaburzenia lub opóźnienia w rozwoju zdolności rozwojowych (m.in. niepoprawne trzymanie sztućców, przyborów do pisania, niepewność przy wchodzeniu po schodach, problemy z zapinaniem guzików, sznurowaniem butów, łapaniem piłki),
  4. wybredność i sposób jedzenia (m.in. niechęć do nowych smaków i potraw o różnorodnej konsystencji, wpychanie do buzi dużej ilości pokarmu, tzw. „nieładne” zachowanie przy stole, którego rodzice często się wstydzą),
  5. agresja (m.in. frustracja, krzyki, bicie)

należy skontaktować się ze specjalistą, który doradzi sposób postępowania z dzieckiem lub zaproponuje odpowiedną terapię.

Z myślą o rodzinach, w których terapia została spowolniona, zatrzymana lub po prostu mających na uwadze rozwój swoich milusińskich,proponujemy zabawy, które wynikają z naszych możliwości.

Proponujemy zabawy z wykorzystaniem produktów dostępnych w naszym sklepie bioconieco.pl.

  1. Rozpoznawanie produktów sypkich:

Do kilku plastikowych pojemników wsypujemy różne produkty np. płatki śniadaniowe, ryż, kasza, groch, makarony, musli, orzechy, rodzynki. Przy zamkniętych oczkach dziecko rozpoznaje przez dotyk (ręce lub stópki), węch lub smak rodzaj produktu.

  1. Przesypywanie produktów sypkich:

Pozwalamy dziecku na przesypywanie produktów z pudełka do miseczki, z miseczki do kartonu itd.za pomocą rączki, łyżeczki.

  1. Rozpoznawanie produktów płynnych:

Do kilku pojemników wlewamy np. wodę, olej, syrop malinowy, miód manuka, sok buraczkowy z jabłkiem, sok pomidorowy. Postępujemy jak wyżej. W czasie zabawy „przemycamy” do smakowania produkty nowe dla dziecka.

  1. Przelewanie produktów płynnych:

Pozwalamy dziecku na przelewanie do naczyń różnego kształtu i pojemności powyższych produktów (oczywiście pod kuratelą dorosłych). Trochę sprzątania będzie, ale zabawa przednia.

  1. Baloniki sensoryczne:

Kilka balonów za pomocą lejka i produktów sypkich (kasz, ryż, mąka pszenna, mąka ziemniaczana) wypełniamy i zawiązujemy. Powstają nam gniotki o różnorodnych fakturach, które wykorzystujemy we wspólnej rodzinnej zabawie.

  1. Kisiel w roli terapeuty:

Ugotuj kisiel ( w bioconieco.pl pyszny np. cytrynowy). Po wystudzeniu pozwól dziecku posmakować kisiel palcami, a następnie niech „namaluje” rączkami na kartce piękne słońce.

  1. Wspólne gotowanie:

Zwieńczeniem zabawy będzie zużycie produktów do np. kuleczek deserowych.

Rozpuścić 50g masła, lekko ostudzić, dodać 200g płatków owsianych, 3 łyżki miodu (można cukru, ale to mniej zdrowo), 1 małe jako, 1 łyżka jakiejkolwiek mąki, 3 łyżki wiórków kokosowych, garść rodzynków, garść migdałów. Jeśli masa jest za gęsta dodajemy jajko, jeśli za rzadka – mąkę. Dziecko miesza w misce produkty rączką i formuje kulki. Pieczemy w rozgrzanym do 180 stopni piekarniku ok. 15 – 20 minut.

                                                    

 Życzymy wszystkiego zdrowego i smacznego!