Filozofia Kaizen mówi, żeby duże zmiany zaczynać od małych kroków, w poniższym artykule przedstawiamy 6 nawyków budujących zdrowie i dobre samopoczucie. 

1. Jedz śniadania – Badacze są zgodni co do faktu, że śniadania podnoszą nasz poziom energii. Aktualnie w świecie nauki trwa dyskusja na temat tego, czy jeść śniadania bezpośrednio po przebudzeniu, czy kilka godzin później? Okazuje się, że wiele osób dobrze znosi dłuższą przerwę między posiłkami (kolacją, a śniadaniem). Przerwa ta powinna wynosić przynajmniej 10 godzin, najlepiej wsłuchiwać się w potrzeby własnego organizmu i na podstawie odczuć podjąć decyzję. Natomiast pewne jest, że śniadanie należy jeść. A kiedy? Tu już wybór należy do Ciebie :)

2. Jedz regularnie – w procesie ewolucji nasze organizmy wykształciły mechanizm, który odpowiada za magazynowanie tłuszczu. Dla naszych przodków była to bardzo praktyczna funkcja, która pozwalała gromadzić energię na czas głodu. Natomiast dziś.. okazuje się, że ewolucja nie nadąża za tempem, które dyktowane jest przez rozwój technologiczny. Dlatego musimy sobie radzić z właściwościami organizmu, które w aktualnych czasach są niewykorzystywane, a wręcz przeciwnie – mogą stanowić dla nas zagrożenie nadwagi i zwiększenia poziomu cholesterolu. Najprostszym sposobem, na utrzymanie metabolizmu w stanie optymalnym jest jedzenie w regularnych odstępach czasu, najlepiej co trzy godziny.

3. Zadbaj o odpowiednią ilość snu – w trakcie snu wytwarzany jest hormon HGH nazywany hormonem wzrostu. Jego odpowiedni poziom w organizmie reguluje wiele procesów, takich jak: regeneracja organizmu, trawienie, samopoczucie, zwiększenie odporności, dba o odpowiednie ciśnienie krwi. Hormon jest niezwykle ważny, szczególnie przed 50 rokiem życia, dlatego koniecznie zadbaj o odpowiednią długość snu oraz jego jakość, najlepiej żebyś spał w cichym i ciemnym miejscu.  

4. Jedz warzywa i owoce – świeże owoce i warzywa są doskonałym oraz naturalny źródłem witamin i błonnika. Zawierają w sobie wiele przeciwutleniaczy, które eliminują wolne rodniki,  tym samym zmniejszają poziom ph w organizmie.  Bardzo ważne, żeby owoce i warzywa pochodziły od pewnych dostawców. Dobrze jest również wybierać owoce, które naturalnie rosną w naszym klimacie.

5. Zadbaj o budowanie mikroflory w jelitach – nie bez kozery jelita, potocznie są nazywane drugim mózgiem. Ostatnie doniesienia naukowe, skupiają się na mikroflorze jelitowej, która składa się z milionów kultur bakterii tworzących wyściółkę jelit. Odpowiednio bogata flora bakteryjna wzmacnia odporność organizmu, reguluje procesy trawienne oraz wpływa na nasze samopoczucie. Jak o nią zadbać? Jedz kiszonki, produkty z fermentowanego mleka jak jogurty i kefiry oraz dostarczaj z pożywieniem duże ilości błonnika, który jest pożywieniem najpożyteczniejszych bakterii.

6. Uprawiaj sport –Regularny, umiarkowanie intensywny wysiłek fizyczny powoduje, redukcję stresu, reguluje kwestie związane z ciśnieniem krwi oraz powoduje zwiększenie poziomu endorfiny  - hormonu szczęścia. Form aktywności jest wiele, możesz dostosować je do swojej aktualnej kondycji, świetnie jeżeli zdecydujesz się na wysiłek na świeżym powietrzu, wzmocni to dodatkowo Twoją odporność oraz dzięki ekspozycji na słońce zadbasz o produkcję witaminy D3, której w naszym klimacie mamy niedobór przez przynajmniej połowę roku. Do dzieła!