Co to jest dieta ketogeniczna?

        Dieta ketogeniczna coraz częściej zyskuje na popularności. Dieta ketogeniczna, inaczej niskowęglowodanowa polega na przyjmowaniu pokarmów o wysokiej zawartości tłuszczów z jednoczesnym ograniczeniem białka i węglowodanów. Dietą tą organizm wprowadzany jest w stan ketozy. Z kolei ketoza polega na efektywnym spalaniu tłuszczu nagromadzonego w organizmie. W normalnej, codziennej diecie dostarczamy ok. 35% tłuszczu, ok. 50% węglowodanów i ok. 15% białka. W diecie ketogenicznej proporcje te rozkładają się zupełnie inaczej. Dostarczane wówczas do organizmu tłuszcze wynoszą ok. 70% – 75% (w niektórych opracowaniach podaje się nawet do 90%), pozostałe %, to białka i węglowodany. Normalnie organizm w pierwszej kolejności spala dostarczane do organizmu węglowodany, tak więc dieta ketogeniczna ma na celu naturalne wymuszenie palenia tłuszczów i chudnięcie organizmu.

Jakie są etapy diety ketogenicznej?

I etapem jest faza wstępna, czyli wejście organizmu w stan ketozy. Zajmuje ona ok. od 2 – 7 dni w zależności od organizmu.
II etap, to utrzymujący się stan ketozy. Wówczas stężenie ciał ketonowych we krwi jest znacznie większe niż stężenie glukozy. Dzięki niskiej ilości dostarczanych węglowodanów organizm utrzymuje uczucie sytości. Dlatego wśród zalet diety ketogenicznej wyróżnia się wspomaganie walki z insulinoodpornością.
III etap nazywa się często adaptacyjnym. Następuje po ok. 1 – 2 miesiącach od momentu rozpoczęcia wprowadzania diety. Po tym czasie organizm przyzwyczaja się do nowego sposobu żywienia i pozyskiwania energii poprzez spalanie nagromadzanego w organizmie tłuszczu.
Szczegóły o tym, jak wywołać stan ketozy znajdziemy tu: stan ketozy

   Wprowadzając organizm w III fazę czujemy się lekko,  rześko, szczęśliwie, mamy świetne samopoczucie. Po ok. 2-3 miesiącach stan euforyczny mija i możemy poczuć senność, brak apetytu, może zmienić się zapach potu, moczu i oddechu. Dlatego ważne jest, aby stosując dietę ketogeniczną, robić to pod kontrolą specjalisty.

Dla kogo dieta ketogeniczna?

   W dobie „śmieciowego” jedzenia dieta ketogeniczna, inaczej niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa może sprawić, że poczujemy się lekko i zdrowo. Według dostępnych opracowań dietę keto stosuje się:

za sprawą dr Rusella M. Wildera w Klinice Mayo w latach 20. XX wieku opracowano dietę ketogeniczną, jako kurację leczniczą dla dzieci cierpiących na padaczkę;

  • w chorobie Parkinsona. Alzhaimeira, autyzmie
  • u chorych z zespołem Retta,
  • cierpiących na zespół Doose;
  • mających zespół Dravet;
  • przy stwardnieniu guzowatym;
  • wspomagająco w leczeniu cukrzycy, dla osób z problemami insulinoopornością;
  • przy odchudzaniu;
  • w leczeniu migren;
  • przy policystycznych jajnikach.

Zalety i wady diety ketogenicznej

   Stosowanie diety ketogenicznej wpływa na tyle znacząco na zmiany w przemianie materii, że może mieć działanie terapeutyczne w przypadku problemów zdrowotnych w zakresie metabolicznym i neurologicznym. Oprócz wskazań ujętych w „Dla kogo dieta ketogeniczna?”, badania wykazują pozytywny wpływ diety keto w leczeniu:

  • depresji;
  • niektórych nowotworów;
  • stwardnienia zanikowego bocznego;
  • urazowego uszkodzenia mózgu;
  • trądziku

   Mogą występować także nieprzyjemne skutki stosowania diety keto. Można do nich zaliczyć:

  • spadek formy fizycznej;
  • kurcze mięśniowe;
  • zaburzenia trawienia;
  • bóle brzucha;
  • nudności;
  • zaparcia i biegunki;
  • bóle głowy;
  • wahania nastroju;
  • prawdopodobny wpływ na powstawania kamieni nerkowych;
  • zmniejszenie gęstości kości.

   Przeciwskazaniami do stosowania diety ketogenicznej są:

  • ciąża i okres karmienia;
  • wiek do 18 lat oraz wiek podeszły;
  • choroby jelit, wątroby, nerek;
  • zaburzenia metabolizmu tłuszczów.

   Badania wskazują, że dieta keto lepiej działa na organizm mężczyzn.

Jakie produkty spożywa się stosując dietę ketogeniczną?

 Wskazane są tłuszcze nasycone, jednonienasycone i wielonienansycone w proporcji 1:1:1.

Należy spożywać zarówno tłuszcze zwierzęce, jak i roślinne. W diecie keto zalecane są m.in. następujące produkty pochodzenia zwierzęcego:

  • boczek
  • golonka
  • smalec
  • udka z kurczaka
  • wołowina

pochodzenia roślinnego:

  • awokado
  • jaja
  • oliwki, oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej lniany, olej rzepakowy, olej słonecznikowy
  • migdały, nasiona chia, orzechy ziemne, pestki dyni i słonecznika, siemię lniane, sezam
  • tofu
  • tłusty nabiał: sery pleśniowie, żółte, twarogi, serki wiejskie.

   Ponadto zalecane są ryby oraz warzywa i owoce zawierające dużo wody, np. brokuły, cukinia, kalafior, ogórki, papryka, pomidory, szparagi, szpinak, borówki, jeżyny, maliny, truskawki. Rezygnujemy zaś z tych, które zawierają dużą ilość węglowodanów, jak np. bataty, ziemniaki, bób, fasola.                                  

    Ze względu na niedobór witamin i składników mineralnych w trakcie stosowania diety keto zaleca się suplementację preparatami zawierającymi witaminę D, wapń i witaminy rozpuszczalne w wodzie.

    Stosowanie diety keto wymaga samodyscypliny. Układając jadłospis należy dokładnie ważyć produkty, gdyż nie można przekroczyć zalecanej dziennej ilości węglowodanów, ponieważ może to zahamować stan ketozy. Trzeba również pamiętać o tym, że dieta ketogeniczna działa tak długo, jak przestrzega się jej zaleceń. Nawet drobne odstępstwo od jadłospisu może zniweczyć cały efekt, co może powodować pogorszenie metabolizmu.

      Efekty stosowania diety keto są zauważalne już po pierwszych kilu dniach stosowania. Powinna ona trwać wg dostępnych opracowań do 3 – 4 miesięcy.

Produkty dla diety ketogenicznej w sklepie bioconieco.pl


                                                                                                                 Zapraszamy