Ograniczanie węglowodanów w diecie keto


Musisz uświadomić sobie to, że nadmiar cukru = węglowodanów w diecie jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Może powodować różne choroby np. cukrzycę, otyłość. Cukier to puste kalorie, które nie zawierają żadnych składników odżywczych. Pamiętaj, że jeśli jest on spożywany w nadmiarze - tuczy. 


Tuczące właściwości węglowodanów badacze zaobserwowali szczególnie w towarzystwie tłuszczy, dlatego też potrawy takie jak pizza i tosty mają renomę budujących boczki? 


Czym jest cukier?


Jeśli mówimy o cukrze, zazwyczaj mamy na myśli ,,cukier spożywczy’’. On używany jest do np. ciast, deserów. Cukier możemy określić jako grupę związków chemicznych, możemy wśród nich wyróżnić węglowodany proste i węglowodany złożone. Do węglowodanów prostych zaliczamy monosacharydy np. fruktozę, glukozę i węglowodany złożone np. glikogen. 

Dlaczego warto ograniczyć cukier?  


Jest wiele powodów, dla których warto ograniczyć cukier. Przede wszystkim spożywanie cukru w nadmiarze prowadzi do cukrzycy. Poza tym cukier prowadzi do otyłości. Może powodować również wysokie ciśnienie, nowotwory. Kolejny powód, dla którego należy ograniczać cukier to to, że burzy on wewnętrzną równowagę chemiczną organizmu. Musisz wiedzieć, że powoduje on braki w poziomie potasu, wapnia, miedzi, chromu, ponieważ zaburza wchłanianie ważnych pierwiastków. Poza tym nadmiernie spożywanie cukru prowadzi do osteoporozy. Jak wiesz również zapewne - psuje on zęby. Ponadto zakwasza organizm. A w przypadku, gdy tkanki są zakwaszone, równowaga kwasowo-zasadowa jest zakłócona. W takiej sytuacji, ciało czerpie z zapasów minerałów. Cukier także bardzo źle wpływa na cerę. Może powodować również zaparcia, ponieważ nie zawiera błonnika. Musisz też wiedzieć, że nic tak nie postarza jak cukier

Jakie są efekty odstawienia cukru?


Odstawienie cukru może wpłynąć na poprawę Twojego humoru. Znikną też Twoje problemy np. bóle głowy, poprawi się także Twoja koncentracja. Na pewno też polepszy się Twój wygląd i jakość Twoich włosów, skóry i paznokci. Poza tym też odstawienie cukru powoduje to, że normalizuje się poziom cholesterolu oraz normalizuje się poziom cukru we krwi. 


Ale, ale… weź pod uwagę, że cukier powoduje wystrzał glukozy co dodaje szybkiej energii, dlatego zanim nastąpi wcześniej wspomniana poprawa nastroju możesz odczuć negatywne skutki odstawienia węglowodanów - takie jak rozdrażnienie, wilczy apetyt itp.


W książce jelita mózg i spółka przytoczone są badania w trakcie których udowodniono, że chęć na słodki smak wywołują bakterie zamieszkujące naszą mikroflorę jelitową. W momencie kiedy ograniczymy spożywanie słodyczy szczep bakterii wysyła do mózgu sygnały informujące o chęci na słodki smak.
Każdy keto freak powie Ci, że pierwsze dni mogą być trudne, ale potem diametralnie odechciewa się słodyczy, a nastrój i funkcjonowanie organizmu poprawia się diametralnie. Warto spróbować!




Co można jeść na diecie niskowęglowodanowej?


Przykładowo dieta ketogeniczna jest niskowęglowodanowa. Zastanawiasz się, co na takiej diecie możesz jeść? Na tej diecie możesz jeść wszelkiego rodzaju mięsa i ryby. Nie musisz przejmować się tłuszczami, które są w tych produktach zawarte. Do produktów niskowęglowodanowych możemy przykładowo zaliczyć sery żółte, jaja, serek wiejski, orzechy i pestki, pełnotłusty twaróg, śmietanę tłustą, awokado. Na tej diecie szczególnie poleca się jedzenie - drobnych owoców jagodowych np. malin. 


Jak skutecznie ograniczyć spożycie węglowodanów?

Nie każdy ma na tyle wytrzymałą psychikę, żeby wyeliminować cukry z dnia na dzień i nie poddać się wilczemu apetytowi na słodki smak, który może się pojawić w pierwszych dniach. Dlatego przygotowaliśmy kilka wskazówek z których sami korzystaliśmy w trakcie adaptacji i walki z syndromem odstawienia cukru:

  • Stosuj słodziki - dostarczysz słodki smak, bez cukrów i zbędnych kalorii. Najpopularniejsze z nich to erytrytol i ksylitol.
  • Słodki smak możesz uzyskać z owoców jagodowych lub owoców lasu, mają mało cukru, ale są słodkie i soczyste.
  • Miej pod ręką ketogeniczne przekąski - nie zawierają cukru, czasami są tworzone na słodzikach, ale zaspokoją Twój wilczy apetyt (czasem organizm w pierwszych dniach keto adaptacji może w ten sposób reagować na odstawienie węglowodanów -pamiętaj to wszystko przez budowaną przez lata mikroflorę jelitową)
  • Ruszaj się! Nawet jeżeli się złamiesz i nie dotrzymasz rygorów diety, nic straconego, możesz odrobić to dobrym treningiem aerobowym.
  • Przygotuj sobie ketogeniczny sernik - tak na wszelki wypadek, albo inne ciasto nisko węglowodanowe. Przepisy są przygotowane na naszym blogu.
  • Bądź wytrwała/wytrwały - to potrwa maksymalnie kilkanaście dni. Potraktuj trudne chwile jako wyzwanie i trening dla Twojej silnej woli. Co nas nie zabije to nas wzmocni, prawda?


Koniecznie odwiedź sekcję z produktami odpowiednimi do diety ketogenicznej w sklepie bioconieco.pl



Jeżeli zainteresował Cię temat diety keto, to koniecznie sprawdź kolejne artykuły z tej serii: