Jakie są efekty diety ketogenicznej?


Dieta ketogeniczna polega na eliminacji z diety węglowodanów. Ma ona na celu zmianę źródła energii z cukrów i glikogenu na ciała ketonowe. 

Szczegóły proporcji diety ketogenicznej i wyjaśnienie zasad działania ciał ketonowych znajdziesz artykule Wstęp do diety ketogenicznej


Mając bazową wiedzę możemy przejść do omówienia efektów, których można oczekiwać na diecie ketogenicznej  -  z tego słynie ten styl życia.


Efekty podzieliliśmy na wspólne obszary, tak aby łatwiej było Ci poruszać się po artykule.

Efekty diety keto 

Najpopularniejszym efektem diety ketogenicznej jest utrata wagi. Zdjęcia przemian (przed i po) działają jak magnes na nowych adeptów ketozy. Skąd biorą się tak znaczne spadki wagi?


Po miesiącu keto adaptacji (zasady adaptacji do diety ketogenicznej poznasz tutaj) - tracisz wodę oraz zapasy glikogenu mięśniowego i wątrobowego. Na początku możesz stracić dużo kilogramów. Jednak potem wszystko będzie zależeć od wprowadzonego deficytu kalorycznego. Ujemny bilans kaloryczny jest ważny. Dieta ketogeniczna ma wiele innych efektów zdrowotnych. Będzie to np. poprawa koncentracji, obniżenie ciśnienia krwi, polepszenie możliwości umysłowych, obniżenie tzw. ,,złego cholesterolu’’, zwiększenie energii. 


Jednak od ujemnego bilansu będą zależały efekty związane ze spalaniem tkanki tłuszczowej. Co prawda będąc po adaptacji będziesz stwarzać swojemu ciału bardzo dobre warunki do pozyskiwania energii z tłuszczy, jednak ujemne kalorie są kluczowe.


Mamy dla Ciebie kilka wskazówek na to jak szybciej osiągnąć efekt utraty wagi na diecie ketogenicznej:


  • Trenuj - niby banał, ale większość osób, która przechodzi na dietę i tak nawet nie podejmuje próby systematycznej aktywności. Postaraj sobie zorganizować aktywność aerobową przynajmniej 3x w tygodniu przez 40 min.
  • Stosuj IF - post przerywany, okna żywieniowe to jeden z pro-tip’ów który zwiększy efektywność ketozy. Więcej szczegółów na temat zastosowania IF w diecie keto poznasz tu.
  • Zadbaj o odpowiednią ilość wody- nawodnienie organizmu jest bardzo ważne, zwłaszcza w pierwszych tygodniach możesz mieć pokusę, żeby utrzymać stan utraty wagi, spowodowany utratą wody - błąd. Zadbaj o odpowiednią ilość wody oraz stosuj suplementację elektrolitami i minerałami, dzięki którym będziesz mieć więcej energii do działania, którą możesz spożytkować na aktywność fizyczną. Dodatkowo minimalizujesz ryzyko keto grypy i innych niepożądanych skutków ubocznych na ketozie.
  • Zadbaj o wysoką jakość składników diety- być może spotkałaś/eś się z pojęciem Clean Keto. Niestety dostęp do internetu spowodował, że można natknąć się na teorie, które informują o tym, że można jeść słabej jakości jedzenie, zbilansować makroskładniki, odpowiednio trenować i cieszyć się dobrą sylwetką. Jeżeli stosujesz hormony i masz 25 lat - jest to możliwe, ale okupione dużym ryzykiem.. więc zamiast wierzyć w przekazy “fit influencerów” (ironia kierowana jest do osób propagujących herezje związane z teorią “jedz jak chcesz i wyglądaj jak chcesz”) zadbaj o jakość pożywienia, które sobie aplikujesz. Nie nie musisz odżywiać się w 100% żywnością ekologiczną - choć certyfikacja daje gwarancję jakości. Korzystaj ze sprawdzonych producentów i proszę… czytaj składy i etykiety.
  • Pij zieloną kawę - ma właściwości, które docenisz. Przyspiesza metabolizm, zawiera wiele antyoksydantów, nie powoduje obciążenia układu pokarmowego. Warto! zieloną kawę znajdziesz tu



Jakie są pierwsze efekty na diecie ketogenicznej?


W ciągu pierwszych dwóch tygodni z pewnością zauważysz utratę masy ciała. Jednak warto podkreślić, że efekty po tygodniu mogą być związane z utratą wody, nie tkanki tłuszczowej. Na pewno zastanawiasz się, z czym jest związana duża utrata wody z organizmu. Związana jest ona więc ze spalaniem resztek glikogenu oraz wyeliminowaniem węglowodanów/cukrów z Twojej diety.


 Aby organizm wszedł w stan ketozy, proces ten musi nastąpić. 

W drugiej fazie diety wysoko tłuszczowej rozpoczyna się proces spalania tkanki tłuszczowej. 

W trzeciej fazie natomiast utrata kilogramów nieco zwalnia. Tu zaczynasz rozumieć dlaczego tyle osób kocha ketozę - czujesz się lepiej i po prostu chcesz tak żyć! :) 

Czy warto stosować dietę ketogenicznąw celu odchudzenia się?


Dieta ketogeniczna jest na pewno lepszym rozwiązaniem niż niezadowolenie, głód, frustracja. To co charakteryzuje dietę keto to uczucie sytości, więcej energii, lepsza koncentracja i ogólny optymizm. 


Źródło:

Biblia ketogeniczna (Wilson, Lowery)

Dieta dla zdrowia psychicznego (Naidoo)

Koniecznie odwiedź sekcję z produktami odpowiednimi do diety ketogenicznej w sklepie bioconieco.pl

 

Jeżeli zainteresował Cię temat diety keto, to koniecznie sprawdź kolejne artykuły z tej serii: