Czym jest intermittent fasting, IF, Posty przerywany ?


Intermittent fasting to koncepcja okresowej głodówki. W ostatnich czasach ta forma planowania posiłków jest bardzo popularna.


Wartość zdrowotna postu znana jest w medycynie ludowej od lat - już Hipokrates zalecał głodówkę swoim pacjentom. 

Podobną reakcję możemy zauważyć w świecie zwierząt, które ograniczają spożycie pokarmu w trakcie choroby.


Badania dowodzą, że kilka dni postu, może przyspieszyć procesy homeostazy organizmu - regeneracji. Z punktu widzenia diety ketogenicznej intermittent fasting jest szczególnie korzystny ponieważ przyspiesza zwiększenie stężenia ketonów we krwi.

Dzięki braku ciągłego dostarczania kalorii (jak to jest stosowane w większości współczesnych systemów żywieniowych) organizm może zacząć spalać tkankę tłuszczową i w ten sposób produkować ciała ketonowe, które stanowią alternatywne paliwo napędowe dla komórek ciała, które uwielbiają wszyscy ketomaniacy.


Warto również zauważyć, że u podstaw postów przerywanych leży ideologia, która nawiązuje do naturalnego rytmu żywienia człowieka - sprzed tysięcy lat. Jako istoty prowadzące koczowniczy tryb życia nie mieliśmy możliwości ciągłego przebywania na pastwiskach i spożywanie posiłków było ograniczone do 1-2 porcji w ciągu dnia.



Warianty postu przerywanego

IF posiada kilka odmian, które można stosować w zależności od swoich preferencji oraz celu, który chcesz osiągnąć oto najważniejsze z nich:


  • Zastosowanie okna żywieniowego 8-6h. Jesz w krótkim oknie żywieniowym np. w godzinach 10 -16, następnie wstrzymujesz się od jedzenia przez kolejne 18 h.
  • Naprzemienne stosowanie okien żywieniowych. Jednego dnia jesz w 6- godzinnym oknie żywieniowym, kolejnego spożywasz posiłki w oknie 12 godzinnym. Dzięki tej metodzie możesz zachować komfort psychiczny i przygotować swój organizm do metody krótkich okien żywieniowych.
  • Stosowanie 1-3 dniowego postu. Metoda dla osób, które znają reakcję swojego organizmu na post i czują się po nim bardzo dobrze, polega na zastosowaniu postu od 1 -3 dni w okresach od 1 tygodnia przy 
  • Wariant obniżenia kaloryczności posiłków w wybranych dniach. Polega na tym, że 5 dni w tygodniu możesz odżywiać się normalnie, a przez następne dwa dni musisz spożywać nie więcej niż 500 kcal. 

Co można jeść na diecie intermittent fasting? 


Najważniejszą zasadą postów przerywanych jest przestrzeganie właściwego zapotrzebowania kalorycznego. Ogólna zasada jest taka, żeby śniadanie było największym posiłkiem dnia i regres następował do końca okna żywieniowego.


Jeżeli zdecydujesz się na post całodniowy pamiętaj, że możesz uzupełnić kaloryczność dodając zdrowe tłuszcze do napojów, tutaj z pomoca przyjdzie kawa kuloodporna, o której możesz przeczytać w innym artykule.


Bez względu na wariant IF, który wybierzesz KONIECZNIE zwracaj uwagę na odpowiednie nawodnienie, możesz uzupełniać płyny poprzez elektrolity, najlepszym naturalnym elektrolitem jest woda kokosowa.


Dlaczego warto stosować post przerywany?


Post przerywany jest bardzo skuteczny w odchudzaniu. Ta dieta również może obniżać ciśnienie krwi skurczowe i rozkurczowe. Mówi się także o tym, że stosowanie postu przerywanego pomaga w zwiększeniu insulinowrażliwości. Dieta intermittent fasting jest więc dla osób, które:


  • chcą zredukować masę ciała, 
  • mają nadciśnienie tętnicze,
  • mają zaburzenia lipidowe,
  • mają insulinooodporność.

Jakie są przeciwwskazania do stosowania diety intermittent fasting?


Niektóre osoby nie mogą stosować postu przerywanego. Będą to osoby niedożywione, kobiety w ciąży oraz w czasie laktacji. A także osoby z bardzo wysokim zapotrzebowaniem kalorycznym i osoby z zaburzeniami miesiączkowania. Będą to również osoby, które mają zaburzenia odżywienia oraz te, które cierpią na hipoglikemię reaktywną.

Koniecznie odwiedź sekcję z produktami odpowiednimi do diety ketogenicznej w sklepie bioconieco.pl



Jeżeli zainteresował Cię temat diety keto, to koniecznie sprawdź kolejne artykuły z tej serii: