Naturalne sposoby na podniesienie odporności organizmu
 

W czasie panującej pandemii coronawirusa i okresie gdzie wszystko znika ze sklepu, a każdy zastanawia się jak może uniknąć zarażenia przedstawiamy sposoby na podniesienie odporności, które były stosowane przez lata w medycynie naturalnej, ziołolecznictwie oraz są potwierdzone w naukowy sposób.

              

               Po pierwsze powinniśmy sobie wyjaśnić czym jest odporność organizmu. To pomoże nam zrozumieć jakimi metodami możemy ją rozwijać oraz co wpływa na jej obniżenie.

 

 Odporność organizmu to zdolność organizmu do obrony przed czynnikami chorobotwórczymi zewnętrznymi (np. bakteriami, wirusami, toksynami) lub wewnętrznymi (komórki zmutowane, nowotworowe). Jeśli jest słaba, nie potrafi odeprzeć ataku drobnoustrojów

Wyróżniamy dwa rodzaje odporności:

  1. Nieswoistą -wrodzoną ochronę, przed drobnoustrojami z którymi mamy do czynienia na co dzień. Tutaj rolę pełni nasza skóra, śluz, oraz mikroflora bateryjna, która wyściela układ oddechowy i pokarmowy. Współcześnie badacze coraz więcej uwagi poświęcają właśnie budowaniu odpowiednio bogatej flory bakteryjnej.
  2. Odporność swoista (nabyta) – jest to rodzaj odporności, który jest uruchamiany w momencie kiedy antygeny (bakterie niepożądane przez nasz organizm) przebrną przez pierwszą linię obrony. Wtedy nasze ciało uruchamia szereg mechanizmów, których zadaniem jest pokonanie wroga, do najważniejszych z nich należą:

- monocyty, czyli białe krwinki. Znajdują i otaczają wrogie antygeny, niwelują ich aktywność oraz je unicestwiają. Wysyłają również informacje do limfocytów.

- Limfocyty B i T, produkowane są w szpiku kostnym i węzłach chłonnych, kiedy otrzymają od białych krwinek informację o zagrożeniu produkują przeciwciała, które mają za zadanie zniwelować wrogie antygeny.

 

W wyniku działania powyższych elementów, powstaje pamięć autoimmunologiczna. Oznacza to, że nasz organizm pamięta, w jaki sposób pokonał daną bakterię i jeżeli ma z nią do czynienia po raz kolejny, to jest w stanie rozprawić się z nią szybciej. Ten sposób reakcji do walki z infekcjami  wykorzystują między innymi szczepionki.

      

Oprócz reakcji na obce czynniki, komórki układu odpornościowego zwalczają również zmiany organizmu wywołane stanami zapalnymi, albo rozwojem komórek rakowych. Układ autoimmunologiczny potrafi się również aktywować w przypadku przeszczepu – identyfikuje wtedy przeszczepiony organ jako obcy, dlatego niezbędne jest branie leków immunosupresyjnych, obniżających reakcje obronne. Podobne leki stosuje się również w przypadku niektórych chorób autoimmunologicznych.

 

Warto wiedzieć, że odporność organizmu wraz z wiekiem maleje. Zdolność do reakcji na bakterie i antygeny  zaczyna się kreować tuż po naszych narodzinach. Pełnię odporności posiadamy w wieku 18-22 lat, potem wraz z wiekiem zaczyna ona spadać. Produkcja limfocytów przenosi się głównie do szpiku kostnego, przez co nie są tak wydajne jak w okresie świetności naszego ciała, dlatego najniższą odporność posiadają dzieci i osoby w podeszłym wieku, natomiast już po 40 roku życia należy zacząć o siebie dbać mocniej, zwłaszcza w okresie w którym jesteśmy bardziej podatni na zarażenie.

 

 
Co może wpłynąć na osłabienie układu odporności?

 

Jest kilka czynników, które potrafią skutecznie osłabić reakcje naszego organizmu na pojawienie się obcych antygenów. Wiedza na ich temat pozwala nam je ograniczyć lub całkowicie wyeliminować, dzięki czemu odporność organizmu pozostanie na naturalnie wysokim poziomie. Do największych ograniczeń należą:

  1. Smog, klimatyzacja oraz spaliny – uszkadzają śluzówki przez co mamy mniejszą warstwę ochronną na pierwszej linii protekcji.
  2. Długotrwałe stosowanie antybiotyków- wyjaławia organizm również z bakterii, które wyścielają nasze jelita, dzięki czemu są w stanie pokonać część niepożądanych antygenów.
  3. Zła dieta- zbyt mało błonnika, za mało owoców i tym samym witamin, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Błędem jest również sięganie po żywność wysoce przetworzoną, która jest uboga w mikroskładniki, za to zawiera wiele utrwalaczy smaku, emulgatorów oraz substancji konserwujących.
  4. Przewlekły stres – do niedawna bagatelizowany czynnik. Jednak dziś naukowo potwierdzono rolę stresu w obniżeniu odporności oraz rozwoju chorób cywilizacyjnych. Umiejętne redukowanie napięcia, może być jedną z bardzo ważnych kompetencji w zakresie naturalnej profilaktyki.
  5. Używki – w wyniku palenia papierosów powstają wolne rodniki, które zaburzają pracę układu odpornościowego. Alkohol i mocne trunki zmniejszają wydzielanie się limfocytów, których obecność jest niezbędna do poradzenia sobie z bakteriami i wirusami.
  6. Siedzący tryb pracy, brak ruchu – ciało człowieka przystosowane jest do bycia w ruchu, ewolucja nie nadąża za zmianami, które wywołane są rozwojem technologicznym. Zmiana stylu naszego funkcjonowania powoduje szereg zaburzeń związanych z funkcjonowaniem organizmu. Jednym z nich są zaburzenia funkcji autoimmunologicznych.

 

 
Jak w naturalny sposób podnieść odporność organizmu?

 

Sposobów na zwiększenie odporności organizmu jest wiele, większość z nich była dobrze znana i stosowana od wieków, ale wiedza ta wymarła wraz z pojawieniem się nowoczesnych środków medycznych. Niestety dla nas cykl życia bakterii jest bardzo krótki, a to oznacza że najsprawniejsze z nich są w stanie ewaluować i dostosować się do trudności jakimi są dla nich leki nawet w przeciągu kilku miesięcy. To dobrze, że medycyna się rozwija, nie powinniśmy jednak zapominać o tym jak rewelacyjną „maszyną” jest nasze ciało i procesy w nim zachodzące. Powinniśmy być ich świadomi i poprzez naszą wiedzę aktywnie wspierać naturalną walkę naszego organizmu z bakteriami i wirusami.

Jak to zrobić?

 

  1. Bądź aktywny fizycznie. Nie nadmiernie, wtedy wydziela się kortyzol – hormon stresu, który może działać odwrotnie na odporność organizmu. Systematyczna i umiarkowana aktywność fizyczna (najlepiej wykonywana na świeżym powietrzu) jest w stanie usprawnić Twój układ immunologiczny.
  2. Hartuj organizm – od dawna wiadomo, że osoby mające częsty kontakt z zimnem wykazują się dużo większą odpornością. Ostatnimi czasy do popularności metody, która polega na ekspozycji na zimno przyczynił się Wim Hof – warto sprawdzić to nazwisko, ustanowił kilka rekordów świata, oraz poddał swoje ciał różnym badaniom, które udowodniły, że stosowanie ćwiczeń oddechowych, jogi i ekspozycja na zimno znacząco podnoszą odporność organizmu. Nie musisz od razu zostawać morsem, ale możesz spróbować wyjść ze swojej strefy komfortu i zacząć codziennie robić sobie zimne prysznic. Mała zmiana – duży efekt. Warto spróbować!
  3. Dostarczaj witaminę D3 – witamina d jest wytwarzana przy kontakcie promieni słonecznych ze skórą. Niestety w naszym klimacie słońca mamy pod dostatkiem jedynie w okresie wakacyjnym – wtedy też rzadziej chorujemy. Zanim jednak aura zacznie sprzyjać Twojej odporności zadbaj o siebie i swoją odporność poprzez dostarczenie tej cennej witaminy. Niestety w pożywieniu występuje ona w śladowych ilościach, dlatego niezbędna jest suplementacja. Najlepsze preparaty znajdziesz w linku: https://bioconieco.pl/category/?q=witamina+D#top
  4. Stosuj zbilansowaną dietę – Zadbaj o bogactwo witamin dostarczanych z naturalnych produktów, jedz dużo warzyw i owoców, najlepiej ze sprawdzonych upraw. Produkty, które mamy w naszej ofercie pochodzą jedynie z certyfikowanych i ekologicznych upraw, w trakcie ich produkcji nie stosowano pestycydów, sztucznych nawozów oraz chemicznych preparatów na szkodniki. Dzięki temu mają dużo lepszy smak i skład – są bogatsze w składniki mineralne, wszystko możesz sprawdzić tutaj: https://bioconieco.pl/Warzywa-i-owoce-swieze-c852
  5. Zadbaj o odpowiedni poziom witaminy C – witamina C w przeszłości była dużo bardziej obecna w diecie ludzi, w obecnych czasach szacuje się, że większość osób ma niedobór tej witaminy w swojej diecie. Jak to zmienić? Sposobów jest wiele, wystarczy, że dodasz kilka dodatków do swojej diety. Jakie produkty zawierają wysoką zawartość witaminy C? Najbogatsze w witaminę C są owoce rokitnika, dzikiej róży, czarnej porzeczki oraz takie warzywa jak papryka i pietruszka , czy zioła jak pokrzywa. Na szczególną uwagę zasługuje również acerola  – w szklance soku z tego owocu jest tyle witaminy c, co w 14 litrach soku z cytryny . Więcej produktów bogatych w witaminę C znajdziecie pod tym linkiem: https://bioconieco.pl/Zwiekszenie-odpornosci-c603
  6. Zbuduj bogatą i silną mikroflorę jelitową - nie bez kozery jelita, potocznie są nazywane drugim mózgiem. Ostatnie doniesienia naukowe, skupiają się na mikroflorze jelitowej, która składa się z milionów kultur bakterii tworzących wyściółkę jelit. Odpowiednio bogata flora bakteryjna wzmacnia odporność organizmu, reguluje procesy trawienne oraz wpływa na nasze samopoczucie. Jak o nią zadbać? Jedz kiszonki, produkty z fermentowanego mleka takie jak, jogurty i kefiry oraz dostarczaj z pożywieniem duże ilości błonnika, który jest pożywieniem najpożyteczniejszych bakterii. Dodatkowo warto wspomóc się preparatami probiotycznymi, które zawierają żywe kultury bakterii zwiększające odporność Twoich jelit: https://bioconieco.pl/category/?q=koncentrat+napoju#top
  7. Imbir - Herbatka z imbirem łagodzi kaszel, rozrzedza śluz, hamuje skurcze oskrzeli, działa przeciwbólowo i przeciwgorączkowo, dlatego zalecana jest przy nieżytach i stanach zapalnych górnych dróg oddechowych. Napój z imbirem, najlepiej z dodatkiem cynamonu, cytryny, miodu i kurkumy, ma właściwości silnie rozgrzewające, napotne i przeciwgorączkowe. Najlepsze produkty z dodatkiem imbiru znajdziesz tu: https://bioconieco.pl/category/?q=imbir#top
  8. Czosnek - Naukowcy udowodnili, że czosnek skutecznie wspomaga leczenie infekcji wirusowych układu oddechowego. Wykorzystuje do tego lotne związki siarkowe i olejki eteryczne. Dlatego właśnie czosnek powinien stać się stałym elementem naszego menu w okresie jesienno-zimowym. Nie inaczej powinno być podczas choroby lub przeziębienia. Wtedy można stosować zmiażdżony czosnek z ciepłym mlekiem, który ułatwi odkrztuszanie wydzieliny, rozgrzeje, wzmocni potliwość, co obniży gorączkę, a także udrażnia drogi Olejki eteryczne bogate w związki siarki stanowią naturalny antybiotyk, niszczący niebezpieczne bakterie. Więcej produktów z czosnkiem uprawianym na ekologicznych uprawach znajdziecie pod linkiem: https://bioconieco.pl/category/?q=czosnek#top
  9. Zielona herbata- podnosi odporność organizmu dzięki substancjom o nazwie polifenole, które są zawarte w jej liściach. Naukowcy potwierdzili, że te związki zwiększają liczbę komórek należących do układu odpornościowego, odpowiedzialnych za hamowanie odpowiedzi autoimmunologicznej. Dlatego jeżeli chcesz, żeby Twój organizm bronił się w mocniejszym trybie – pij zieloną herbatę. Bardzo ważne jest to, żeby liście pochodziły ze sprawdzonych ekologicznych upraw, pod linkiem poniżej znajdziesz kompletną ofertę sprawdzonych herbat: https://bioconieco.pl/category/?q=zielona+herbata#top
  10. Czarnuszka - Czarnuszka od wieków, była wykorzystywana na wschodzie w ziołolecznictwie, jako środek na wzmocnienie odporności. Ma bardzo silne działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Doskonale sprawdza się w leczeniu kaszlu i chorób górnych dróg oddechowych. Można ją przyjmować jako dodatek do potraw, w formie naparu lub oleju tłoczonego na zimno. Olej z czarnuszki zasługuje na szczególną uwagę. Pod linkiem znajdziesz kompletną ofertę: https://bioconieco.pl/category/?q=czarnuszka#top
  11. Jeżówka- Jednym z najcenniejszych ziół podnoszących odporność jest jeżówka purpurowa. Nasila ona proces wychwytywania i pochłaniania wirusów oraz bakterii przez komórki układu odpornościowego, a także pobudza leukocyty do wydzielania substancji przeciwwirusowych. Zapoznaj się z ofertą: https://bioconieco.pl/category/?q=je%C5%BC%C3%B3wka#top
  12. Owoce noni- są nierozerwalnie związane z historią tradycyjnej medycyny ludowej na obszarze Polinezji. Owoce noni zawierają szereg związków fitochemicznych. Badania nad owocami noni  wykazały, że mają one działanie  przeciwnowotworowe i jako takie powininny być rozpatrywane jako uzupełnienie konwencjonalnej terapii przeciwnowotworowej. Tutaj znajdziesz najlepsze wyroby z noni: https://bioconieco.pl/category/?q=noni#top
  13. Czystek - W ziołolecznictwie wykorzystuje się liście czystka. Zawierają one bardzo dużo przeciwutleniaczy (polifenoli), więcej niż w czerwonym winie. To one właśnie decydują o prozdrowotnym działaniu tego zioła. Czystek działa przeciw zapalnie, wzmacnia układ odporności, neutralizuje wolne rodniki oraz działa anty alergicznie. Kliknij i poznaj najlepsze produkty z czystkiem: https://bioconieco.pl/category/pa/2/?q=czystek
  14. Miód – od wieków uznawany za rewelacyjny środek antybakteryjny. Świetnie pomaga leczyć infekcje gardła i górnych dróg oddechowych. Zaleca się pić miód wraz ciepłym napojem (mlekiem, herbatą, nalewką z cebuli). Najsilniejsze działanie posiada miód manuka. To dzięki unikalnym enzymom wytwarzanym przez pszczoły, które pracują przy jego produkcji. Najlepsze miody ze sprawdzonych pasiek znajdziesz pod linkiem: https://bioconieco.pl/category/?q=mi%C3%B3d#top
  15. Kwasy omega 3 - Kwasy tłuszczowe omega-3 stanowią ważny składnik każdej diety. Kwasy te zaliczane są do tzw. Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. Są niezbędne dla prawidłowej pracy mózgu i centralnego układu nerwowego. Mają wpływ na: krzepnięcie krwi, zwężanie oskrzeli, reakcje układu odporności. Działają również antydepresyjnie. Najwięcej kwasów omega 3 znajdziemy w oleju rzepakowym, lnianym oraz siemieniu lnianym. Zapraszamy do zapoznania się z propozycją dla Ciebie: https://bioconieco.pl/category/?q=omega#top
  16. Tran - Tran dobrze znany jest od lat 60. ubiegłego wieku, kiedy to zaczęto go podawać w celu zwiększenia odporności organizmu. Środek ten obfituje w nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminy A i D, dzięki temu wspomaga również pracę mózgu. Polecamy tran pod linkiem: https://bioconieco.pl/category/?q=tran#top
  17. Zadbaj o higienę – ostatnim, ale bardzo ważnym sposobem jest dbanie o higienę. Znaczna część bakterii jest przenoszona poprzez miejsca które dotykamy, dlatego częste i odpowiednio długie mycie rąk, częsta zmiana ręczników, dbałość o higienę naszych okryć bardzo mocno wpływa na fakt, czy nasz organizm będzie zmuszony do walki z patogenami, czy nie. Ekologiczne środki czyszczące znajdziesz pod tym linkiem: https://bioconieco.pl/Higiena-c604

 

Jeżeli zastosujesz się do powyższych sposobów to odporność Twojego organizmu wzrośnie i będziesz lepiej sobie radził z różnego rodzaju infekcjami. Niezmiernie ważnym aspektem, który jest mocno podnoszony w mediach w trakcie trwania pandemii jest izolacja i ograniczenie kontaktów między ludzkich do niezbędnego minimum. Warto nie bagatelizować tej kwestii i tak zorganizować sobie życie w najbliższych tygodniach, żeby minimalizować prawdopodobieństwo zarażenia.