Samopoczucie na diecie wysokotłuszczowej


Dieta ketogeniczna może skutkować poprawą samopoczucia i ogólny wzrostem sił witalnych. Jednak pomimo tego, musisz pamiętać o tym, aby wszelkie zmiany w menu wprowadzać stopniowo. Powinieneś systematycznie zwiększać ilości i proporcje składników, które dostarczasz do organizmu. Po kilku dniach adaptacji  poczujesz się naprawdę lekko. Będziesz cieszył się też bardzo dobrym samopoczuciem. Stosowanie diety ketogenicznej przyniesie Ci też bardzo dużo energii.

Depresja

Depresja jest jedną z chorób cywilizacyjnych, może dotknąć każdego, niezależnie od płci i wieku. Warto też dodać, że jest to bardzo popularne zjawisko. Jak rozpoznać depresję? Kiedy pojawia się uczucie pustki, apatia, zmniejszenie poziomu energii, ograniczenie chęci kontaktów z innymi ludźmi. Statystyki pokazują, że liczba przypadków zaburzeń depresyjnych wzrosła w trakcie pandemii. 

Dieta ketogeniczna, a depresja 

Dieta ketogeniczna może poprawić Twój nastrój. Istnieją także badania, które potwierdzają to, że ta dieta bardzo korzystnie wpływa na różne schorzenia psychiczne. Może to być np. demencja, depresja, schizofrenia, zaburzenia afektywne dwubiegunowe. 


Działanie diet niskowęglowodanowych jako antydepresyjne może powstawać z kilku przyczyn:

  • Zwiększona podaż tłuszczy, powoduje zmiany w mikroflorze jelitowej. Badania udowadniają, że jakość mikroflory wpływa na nasze samopoczucie i reakcje na stres.
  • Ciała ketonowe, które stanowią źródło energii poprawiają jakość pracy układu nerwowego i metabolizm energetyczny mózgu, który zwykle jest obniżony u osób, które chorują na depresję i zaburzenia lękowe (El-Mallakh i Paskitti 2001).
  • Dieta ketogeniczna podnosi poziom dopaminy i serotoniny - są to hormony odpowiedzialne za jakość samopoczucia i mogą redukować stany depresyjne

Leki stosowane w terapiach depresychnych mają mocne skutki uboczne, dlatego warto rozważyć zastosowanie diety chociażby jako terapii wspomagającej. 

 

Skąd wiadomo, że dieta ketogeniczna poprawia samopoczucie?

Udowodniono, że stan ketozy zwiększa wytwarzanie GABA, czyli wspólnego neuroprzekaźnika w mózgu. Dysfunkcja aktywności GABA może natomiast prowadzić do depresji i na to istnieją dowody. Warto też wiedzieć, że przeprowadzono badania na temat stosowania diety ketogenicznej. Wykazano, że prawidłowa równowaga GABA skutkuje lepszym skupieniem psychicznym. Co więcej, zmniejsza się również lęk i stres. 


Jeżeli zainteresował Cię temat diety keto, to koniecznie sprawdź kolejne artykuły z tej serii:

 


Źródło:

Biblia ketogeniczna (Wilson, Lowery)

Dieta dla zdrowia psychicznego (Naidoo)